lördag 6 december 2014

Atelier Amaro (*) - Polsk magi hos Mr Amaro (återbesök)

I september förra året besökte jag Atelier Amaro i Warszawa tillsammans med C och några vänner. Vi hade då tur och lyckades få ett bord på lördagskvällen. Vi var först på reservlistan, trots att vi kontaktade restaurangen 1,5 månad innan besöket... Läs mer om besöket här.

För ett halvår sedan visade jag bilder från detta besök för ett par andra vänner. Jag berättade om den fantastiskt trevliga upplevelsen och att man som gäst får så otroligt mycket för pengarna hos Atelier Amaro. Vi bestämde oss för att boka en resa till tillsammans.

Sagt och gjort, i november i år var vi tillbaka. Detta gör att Atelier Amaro är den enda restaurang som jag har haft som primär orsak till en resa utomlands (förutom Noma). Och det är det värt.

Jag hade via sociala medier pratat en del med kocken Wojciech Modest Amaro inför vårt besök. Väl på plats blev det även ett besök i köket, och det var onekligen ett trevligt återbesök. Mr Amaro, som jobbat bl.a. på El Bulli och Noma och utsetts till Chef De L’avenir award (chef of the future) av the International Academy of Gastronomy år 2009, var glad att ses igen och vi hade en trevlig pratstund i köket. 

Jag låter bilderna tala för sig själv. Vi körde återigen på "8 moments" av mat. Denna gång provade jag, istället för vinpaketet, "Polish spirits-paketet" till maten. Det var 3-4 olika sorters vodka och ett par olika likörer. Väldigt välavvägda, förstås. Mycket, mycket hög kvalitet.

Atelier Amaro är definitivt en av mina topp 3-restauranger i världen och i mitt tycke värd mer än 1 Michelinstjärna. Value for money är yppersta världsklass. Och säkerligen väldigt subjektivt, men i min mening har restaurangen är perfekt balans av sin fine dining. Det blir inte allt för formellt, utan fortfarande en avslappnad stämning.


Kvällens meny
Appertizer 1
Appertizer 2
Appertizer 3
Appertizer 4 - broccoliträd med lardo och popcorn. Mycket trevligt!
Sprit till första momentet
Moment 1: Herring - Horseradish - Onion
Appertizer 5 - potatis
Sprit till moment 2
Moment 2: Venlon - Mustard Seed - Black Caraway
Sprit till moment 3
En bättre chardonnay från Nya Zeeland
Moment 3: Salsify - Hazelnut - Saffron Milk Cap
Appertizer 6
Moment 4: Pumpkin - Goat's Cheese - Ginger
Moment 4
Sprit till moment 4
Moment 4
Vin till moment 5 (för de som tog vinpaket)
Sprit till moment 5
Moment 5: Artichoke - Sweetbread - Eggplant
Potatisvodka till moment 6
Moment 6: Turbot - Grape - Parsnip
Moment 7: Duck - Beetroot - Plum
Pre dessert
Dessert wine (honey wine) from 5 liter bottle  
Moment 8: Sunchoke - Quince - Boletus
After dessert :)
Petit four

2 kommentarer:

  1. Den bästa restaurangen i Polen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I fully agree K.
      In my ver personal opinion, one of the best I've visited ever.

      Radera