lördag 9 augusti 2014

Shibumi - en lite finare izakaya i Stockholm

Typ av måltid: Middag
Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 11 juli 2014


Bäst: Beefslider & fish and chips

Guide Michelin: -
The World's 50 best: 
Övrigt: Nyöppnat
Webbsida: http://shibumi.se

En av mina favoritkrogar i Stockholm gällande kvalitet i förhållande till pris är Råkultur. Jag har varit där ett flertal gånger och alltid varit väldigt nöjd. Under samma ägarskap och i samma hus finns även gruppens förnämsta, 1-stjärniga Esperanto. Jag har aldrig varit där, men hört väldigt gott om stället. Mot bakgrund av detta blev jag väldigt nyfiken när jag för mer än ett halvår sedan hörde att Sayan Isaksson skulle öppna nytt i källaren i samma hus på Kungstensgatan.

Entre
Shibumi är en s.k. Izakaya. För att förstå begreppet mer googlade jag snabbt:

"An izakaya (居酒屋?) is a type of Japanese drinking establishment which also serves food to accompany the drinks. They are casual places for after-work drinking."

Jag hade läst i Metro att stället skulle vara mer fine dining-influerat än en typiskt japansk Izakaya. Inte mig emot.
Interiör
Interiören var spännande! Kompakt, men ändå luftigt, och en härlig känsla. Lite olika sektioner att sitta och äta. Vi blev visade till den inre baren, i vänstra hörnet på bilden ovan.

Menyn var intresseväckande och det var många rätter jag blev sugen på att prova.
Meny
Appertizer
Vi började med att ta in en enkel laxsashimi från Frøya utanför Trondheim, ett område känt för väldigt god kvalitet på fisk och bl.a. pilgrimsmusslor. Laxen höll väldigt god klass, mycket bra textur och smak.
Sashimi på lax från Frøya
I grönsaksväg valde jag en tempurafriterad blomkål, vilket visade sig vara ett riktigt toppval! Härligt frasig och god.
Tempurafriterad blomkål
Bardukning
Efter blomkålen var det dags för Shibumis fish and chips på marulkkind med koreansk remouladsås. Detta var också en väldigt bra rätt. Härligt frasig och ganska tunn frityrsmet samt en fast och köttig marulk. Perfekt med den lite spicy koreanska remouladen till. Väldigt lik nivå med Fish and Chipsen på Flying Elk, som också är fantastiska. Kanske att jag personligen gillade denna en liten aning mer. Eller så måste jag helt enkelt gå tillbaka till The Flying Elk och käka deras fish n chips igen, då det var ett tag sedan nu.
Fish and Chips på marulkkind med koreansk remoulad

Ångad gös med fiskbuljong som C valde.
Min sista maträtt blev Shibumis beefslider på 48-timmars shortrib med kimchi, briochebröd och mayo. Otroligt möra små miniburgare. Ingen färs på rib, utan små megamöra och trådiga shortribbitar. Dessa slank ner väldigt enkelt! Fina var de också :)
Beefslider på 48 h shortrib
Som avslutning, en strut med äpple-ingefära-shisosorbet. Friskt och delikat och en kul servering.
Äpple-ingefära-shisosorbet
Därefter kom notan, som jag såhär några månader senare inte helt minns vad den slutade på.
Notan
Shibumi är ett mycket trevligt och lite annorlunda tillskott i Esperantofamiljen. Mycket finess, en kul och avslappnad interiör och väldigt bra råvaror gör att jag absolut kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar