måndag 12 maj 2014

Groto de Corgnan - hemma hos en italiensk familj i Valpolicella

Typ av måltid: Middag
Plats: Sant'ambrogio di Valpolicella, Italien
Datum: 23 maj 2013

Bäst: Alla överraskningar
Guide Michelin: 2 bestick Comfortable restaurant
The World's 50 best: -
Övrigt: -
Webbsida: http://www.grotodecorgnan.it

Förra våren tog jag med C på en överraskningsresa till norra Italien. Sedan 10 år har jag haft en förkärlek för balanserade Amaroneviner, vilket var en del av bakgrunden till att jag valde just Valpolicella som huvuddestination på denna resa.

Vi bodde några nätter hos Amaroneproducenten Villa Monteleone. Jag hade läst på JC's Vintankar om restaurangen Groto de Corgnan och blev sugen på att prova den. Och det ångrar jag inte...


I byn
Groto de Corgnan är en liten restaurang som bokstavligt talat är hemma hos kocken Giorgio Soave och hans döttrar. Konceptet verkade gå ut på att pappan lagar all mat (och plockar bl.a. ingredienser uppe i bergen som han sedan använder till middagsmaten) och döttrarna serverar. Råvarorna är allt som oftast från lokala köttproducenter och mejerier. Pappa Giorgio pratar inte engelska, endast italienska. Dottern Martina, som serverade oss, var däremot flytande på engelska. Och det känns som att själva restaurangen är hemma hos familjen.


Interiör
Interiör
De har endast en fast avsmakningsmeny som vid tillfället kostade EUR 65. Otroligt prisvärt! Jag minns inte exakt vad alla rätterna innehöll (snart ett år sedan), men låter bilderna tala. Det var tryffel, jordgubbar, vit sparris och andra läckerheter. Till maten drack vi ett vansinnigt gott Ripasso, som kostade runt EUR 20. Ett fynd.


Vackra blommor
Vacker dukning
Bröd med olivolja
Carpaccio med jordgubbar
Lardo, cold cuts
Vit sparris, tryffel, ägg, jordgubbar
Tortellini med jordgubbssås
Kvällens vin 
Tryffel, pasta
Kött
Efterrätten: hemlagad kastanjglass

Grappa
Quitntarelli-Amarone...
Om du reser i Valpolicellaregionen, missa för allt i världen inte en upplevelse hos Groto de Corgnan. Det är något att minns länge...

1 kommentar:

  1. Vad roligt ! Där har jag också varit när vi var i Valpolicella men har glömt vad det hette.
    bra nu kan jag komma ihåg det... det jag drömmer om när jag tänker tillbaka på det restaurangbesöket var att vi fick tryffel i 3 av rätterna.. mmm
    Kommer ihåg att det var så enkla smaker men ändå helt underbara.
    Ska tipsa mina "vininnor" om ditt blogginlägg så de får lite flashbacks också :)

    SvaraRadera