tisdag 24 december 2013

Alkimia (*) - Barcelonas mest prisvärda fine dining-lunch



Typ av måltid: Lunch
Plats: Barcelona, Spanien
Datum: 13 september 2012

Mat: 8,5 av 10
Service: 8,5 av 10
Prisvärt: 9,0 av 10
Bäst: Macadamiaflarnen & desserterna
Guide Michelin: * 
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: -
Webbsida: http://www.alkimia.cat

Förlängde en kongress med privat vistelse i den katalanska huvudstaden. J kom och hälsade på och jag hade bokat ett par bättre restauranger. Först ut, lunch på 1* Alkimia, som valdes mycket på grund av det fantastiskt fins luncherbjudandet med appertizers, förrätt, mellanrätt, huvudrätt och dessert för EUR 38,50. Inkl appertizers blev det 10 serveringar. Jag surfade in på deras hemsida såhär 1,5 år efter besöket och såg att de nu har samma lunchmeny, men inklusive vin, vatten och kaffe till lunch, för EUR 39. Löjligt prisvärt!
Lunchmeny
Nöjd amigo
Lunchen började med ett antal appertizers. Här en tunn chorizoslice, balanserat på en oljeshot.
Chorizo med shot
 Appertizer nr 2 var bland det bästa på menyn: macadamiaflarn. Krispiga nötflarn med en fantastisk smak.
Macadamiaflarn
Appertizer nr 3
Förrätt
Mellanrätten var bläckfisk med bläckfiskbläck (det svarta på bilden). En för mig ovanligt kreation. Väldigt god bläckfick. Bläcket var kul att prova, men kanske inte helt min smak.
Bläckfisk med bläckfiskbläck
Huvudrätt
Till maten tog vi en mycket elegant och trevlig Montsant. Jag har på flertalet restauranger frågat efter Montsant, efter att jag provade det för första gången på Alkimia. Inte alltid lätt att få tag i på svenska restauranger i alla fall. Ett otroligt bra vin!
Montsant-vin
Efterrätt
Appertizer
Appertizer
Den sista appertizern vi fick var två små klubbor av vit choklad, med en klar passionfruktsjuice inne i. Läckert tillagade och en smakskick, som avslutning på den 2,5 timma långa lunchen.
Klubbor
Dessvärre minns jag varken rätternas namn eller alla smaker, såhär 1,5 år i efterhand. Däremot minns jag att Alkimia var en bra restaurang med en fantastiskt prisvärd lunchmeny och med en mycket trevlig service. Baserat på detta rekommenderar jag verkligen ett lunchbesök om du är i stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar