tisdag 3 september 2013

Lastage (*) - genuin service och kvalitet i centrala Amsterdam



Typ av måltid: Middag
Plats: Amsterdam, Nederländerna
Datum: 4 oktober 2012

Betyg: 8,5 av 10
Service: 9,0 av 10
Prisvärt: 9,0 av 10
Bäst: Servicen, Ibericogrisen och tonfisken
Nota, 1 person: EUR 54

Guide Michelin: *
Övrig ranking/rekommendation: -
Webbsida: http://www.restaurantlastage.nl

Det var en regnig höstkväll i Amsterdam, det luktade sött i de små gränderna och jag hade inga planer. Så varför inte dinera allena på en bättre stjärnkrog? Jag researchade snabbt på nätet och letade upp ett lämpligt ställe som för kvällen fick bli den under 2012 nyutnämnda enstjärningen Lastage. 

Restaurangen, som huserar i ett klassiskt smalt nederländskt hus, är mycket mysig. Antalet bord uppskattas till runt 10-12 stycken.

Jag beställer en trerätters men önskar bara ett glas vin, pga förkylning. Jag får smaka 3 olika viner, bara för att välja ett glas. Det blir en portugis. 
Det serveras två appertizers - räkpaté och en anklevermousse med svampskum. Magiskt. 
Räkpaté
Anklevermousse med svampskum
Förrätt nummer 1 består av grillad tonfisk, kalvravioli, tonfiskmajonnäs och ägg från duva. 
Tonfisk, kalvravioli, tonfiskmajonnäs och ägg från duva
Förrätt nummer 2 blir sweetbread med sniglar och yoghurt. Oj oj... Jag äter restaurangens hembakta bröd, med smöret från den lokala bonden. Det smälter i munnen. 
Sweetbread med sniglar och yoghurt
Salt, olja, smör & bröd
Nu är det dags för huvudrätten: långstekt ibericogris med potatisgnoochi, gröna bönor, morotspuré, grönpepparsås och kantareller. Wow. Otroligt mör gris med välavvägda tillbehör. En av de bättre grisar jag ätit.
Ibericogris
Jag frågar om en enkel espresso och en liten mörk chokladbit. Servitrisen erbjuder en 4 bitar, varav två mörka, en tosca och en maccaron. Jag säger att det räcker endast med en bit mörk choklad. Hon kommer tillbaka med alla 4 och säger: Du får dem ändå. Otrolig kvalitet. Och jag gillar till och med kaffet. Servicen är helt fantastisk.
Godsaker
Jag ber om att få betala. De tar inte betalt för chokladbitarna (huset bjuder). Hela kalaset går på 54 EUR och jag inser att det utan tvekan är en av mina mest prisvärda middagar någonsin. Så för allt i världen, missa inte Lastage när ni är i Amsterdam.

Jag återvänder till hotellet med den fantastiska känslan i kroppen som infinner sig efter en vansinnigt god måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar