torsdag 24 oktober 2013

Caprice (***) - Makalös service och en fantastisk upplevelse hos Hong Kongs bästa restaurang


Typ av måltid: Lunch
Plats: Hong Kong, Kina
Datum: 26 mars 2013

Mat:  9,0 av 10
Service: 10 av 10
Prisvärt: 9,5 av 10 (för set lunch)
Bäst: Garoupan, hallondesserten och servicen
Total nota: 1 628 Hong Kong-dollar för 2 personer (ca 1 400 SEK)
Guide Michelin: ***
The World's 50 best by San Pellegrino: 73
Övrig utmärkelse/rekommendation: Miele Guide: #7 i Asien, Andy Hayler: 18/20.
Webbsida: http://www.fourseasons.com/hongkong/dining/restaurants/caprice/

När vi var på semester i Shanghai i våras passade vi även på att besöka Hong Kong. Inför Hong Kong-visiten gjorde jag lite research om stadens 3-stjärniga restauranger och valet för på franskinspirerade Caprice, en av ultralyxiga Hotel Four Seasons restauranger.
Detta var mitt första, men sannerligen inte sista, besök på en av Guide Michelin 3-stjärnigt rankad restaurang.

Entré
Vi blev visade till bordet av en trevlig dam. När C skulle sätta sig vid sin plats var en servitör direkt framme och lyfte på duken, och innan hon satte ned väskan kom han med en liten pall till den. Oerhört elegant och uppmärksamt.

Väskpall

Interiör
Väl till bords välkomnades vi av en elegant dukning och en trevlig meny. Vi valde restaurangens set lunch.



Meny
Innan maten bjöds vi på två olika appertizers samt saltat och osaltat smör till brödet.



Till förrätt valde jag en "beef shoulder and foie gras terinne with vegetable pot au feu". Ett konstverk till maträtt, med olika "lager" av ingredienser. Vansinnigt vackert och väldigt gott. C's förrätt glömde jag att fotografera.

Beef shoulder and foie gras terinne with vegetable pot au feu
Vinet jag fick till maten var ett fantastiskt Pinot Noir, valt av den franske sommeliern. Ett lite tyngre Pinot Noir än de vanliga jag smakat tidigare. Vinlistan var omfattande...

Fantastiskt Pinot Noir

Bra champagner
Till huvudrätt, Iberico Pork Fillet Mignon, Carbonara Pasta in Yellow Wine Sauce. Alltså den finaste delen av filén från en Ibericogris. Otroligt mört och löjligt gott. Och en häftig tolkning av en carbonara. En av de bättre huvudrätter jag ätit.

Iberico Pork Fillet Mignon, Carbonara Pasta in Yellow Wine Sauce
C tog en Garoupa-fisk (en typ av havsabborre) med kronärtskocka och svart olivconfitsås. Detta var den godaste fisk C någonsin ätit, och jag håller med. Fantastico!


Garoupa Fillet, Brittany artichokes and Black Olive Confit in Barigoule sauce 
Dags för dessert och i mitt fall en Brazilian chocolate texture with cashew nuts and Macae Ice Cream. Choklad i alla möjliga konsistenser och smaker. Varmt och kallt. En chokladdröm. C tog en Pot de Cream of Tarragon with marinated raspberries, tarragon and berry sorbet. Vid tillfället den bästa dessert hon ätit. Och den var verkligen fantastisk. Faktum är att både C's huvudrätt och efterrätt var aningen vassare än mina. Uppläggningarna var utomjordiskt vackra.

Brazilian chocolate texture with cashew nuts and Macae Ice Cream

Pot de Cream of Tarragon with marinated raspberries, tarragon and berry sorbet
Lite petit fours och kaffe på det och det blir dags för sammanfattningen.

Petit Fours
Sammanfattning: Caprice är en upplevelse av sällan skådat slag. Maten och drycken av yppersta världsklass. Men allra mest imponerade faktiskt servicen. Då förstår ni kanske hur bra den var... Vi hade säkert 7-8 olika personer som serverade och tog hand om oss. Alla var fullt synkade och det fanns alltid personal i närheten utan att på något sätt kännas störande. Ett exempel var när jag tog turen till herrarnas och självklart blev visad dit. När jag kom tillbaka såg jag från 10 meters avstånd att en av servitörerna (en otroligt duktig man som aldrig varit utanför Kina men ändå pratade perfekt engelska) stod vid vårt bord och pratade med C. När han i ögonvrån såg att jag var på väg tillbaka, avlägsnade han sig väldigt diskret. Han hade helt enkelt underhållit C medan jag var på herrarnas. Han hade varit ytterst vänlig och samtidigt rolig. När han såg att jag var på väg tillbaka ville han självklart inte att något skulle få ta uppmärksamheten från min närvaro.

När vi några dagar tidigare åt brunch på fantastiska Jean Georges i Shanghai, noterade jag och C att det fanns lyxig fransk handkräm på herrarnas respektive damernas. Vi skojade med varandra när vi satt på Caprice och sa att det fanns ju faktiskt ingen handkräm på toaletten. När C var på damernas andra gången så kallade jag till mig en av de engelsk-, fransk- och kinesisktalande servitörerna och frågade om det inte fanns någon handkräm på damernas. "Nej, dessvärre, men vänta lite". Innan C kommit tillbaka hade han sprungit över till Four Seasons (hotellet som Caprice ligger på) spa och hämtat en uppsättning av 4 olika L'Occitane-handkrämer i små flaskor som vi fick. Helt fantastisk service!

Maten var av yppersta internationella klass. C sa att det var hennes bästa måltid någonsin, och det var onekligen detsamma för mig vid tillfället. Att betala cirka 700 kr per person för en 3 timmars världsklassupplevelse med 3 appertizers, tre rätter och fantastiskt vin är inget annat än riktigt prisvärt. Alltigenom fantastiskt. Min bästa lunch. Ever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar