lördag 19 oktober 2013

Flippin Burgers - Stockholms bästa hamburgare


Typ av måltid: On the go/street food
Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 19 oktober 2013 (samt fyra tidigare besök)


Bäst: Brödet och köttet
Guide Michelin: -
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: -
Webbsida: www.flippinburgers.se

Stockholms bästa hamburgare? De finns enligt mig på Flippin Burgers på Kungsholmen. Efter att ha besökt den lite udda adressen (bland bilverkstäder) på Kungsholms strand fem gånger har jag nu bestämt mig - det finns ingen bättre burgare i Stockholm.

Flippin Burgers är inte längre nyöppnat. Stället öppnade i mars 2012 och jag var där första gången i april samma år. Då var det 30 meter kö när stället öppnade. Nu, såhär 1,5 år efter, är det fortfarande kö. Mer eller mindre varje gång jag passerar (löprunda Kungsholmen runt). Det spelar ingen roll om det är en tisdag kväll eller lördag lunch. Kö, kö, kö. Men ofta går det ganska snabbt att få bord ändå. Stället är inrett som en typisk amerikansk diner, med bilder på alla de olika hamburgerrestauranger i USA som ägaren besökte innan han öppnade Flippin.
Interiör
På menyn finns hamburgare, fries, Ben&Jerry-milkshakes och lite annat gott. Dagen till ära tog jag en Flippin - en dubbel cheeseburgare med lite majonnäs, ketchup, senap och silverlök.

Meny
Brödet som hamburgaren kommer i är bakat av hovkonditor Magnus Johanssons bageri.

Flippin - dubbel cheeseburgare med majo, ketchup, senap och silverlök

Bra stekt!
Flippin Burgers hamburgare är stans bästa i min mening. Det lite briocheliknande brödet är det bästa hamburgerbröd jag smakat. Lätt! Burgarna är ganska grova i texturen med härlig ren smak. De första gångerna tyckte jag inte friesen var något speciellt, men jag har börjat gilla dem. Idag var de riktigt bra! Precis som på Petters Käk ville jag ha något lite extra som smaksättning till burgaren. Hos Flippin tog jag lite dressing som stod på bordet och det passade utmärkt. En rekommendation till Flippin skulle kunna vara att ta in någon chililiknande sås att kunna droppa över burgaren.

Denna gången tog jag ingen milkshake, men jag kan lova att de är vansinnigt goda. Lite väl goda för att ta varje gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar