måndag 28 oktober 2013

Jean Georges (Shanghai) - min bästa brunch någonsin!


Typ av måltid: Brunch
Plats: Shanghai, Kina
Datum: 26 mars 2013

Mat:  9,0 av 10
Service: 9,0 av 10
Prisvärt: 8,0 av 10
Bäst: Garoupan, hallondesserten och servicen
Total nota: 248 RMB (cirka 250 SEK) per person
Guide Michelin: -
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: -
Webbsida: http://www.threeonthebund.com/dining.php?concept_id=1

Under senaste resan till Shanghai var jag sugen på att testa en riktigt bra brunch. Jag, som är en riktig brunchfanatiker, hade tidigare pratat med R om att prova Westins eller Le Meridiens free flow champagne-bruncher, men vi var helt enkelt inte i tillräckligt god vigör efter en tuff utekväll då det vankades söndag. Så vi gick till Jean Georges istället. Och det ångrar jag inte...

Fransmannen Jean Georges Vongerichten har bl.a. en 3-stjärnig krog i New York samt omtyckta restauranger i Las Vegas, London och Paris. Samt i Shanghai förstås.

Brunchen på Jean Georges är inte en buffé, utan en färdig brunchmeny. Två varianter, varav en lite lyxigare. Vi gick för den enklare. Såhär i efterhand uppskattade jag verkligen att det inte var en buffé, utan väldigt fräscha uppläggningar.
Interiör
Uppställningen på brunchmenyn var:

House Smoked Salmon on Pomme Maxim, Buttermilk Pancakes, French Toast, Eggs Benedict, Croissant, Croissant aux Amandes, Pain au Chocolat, Tea or Coffee and a selection of Fresh Juices 

Brödet var fantastiskt gott! Croissanterna helt färska och perfekt bakade. Min färskpressade grapefruktjuice var väl tilltagen. Eggs Benedicten var världsklass, så tillika laxen. De amerikanska pannkakorna var makalöst goda. Helt enkelt höga poäng rakt igenom!
Smör :)
Marmelader
Croissant, pain au chocolat etc.

House Smoked Salmon on Pomme Maxim, Eggs Benedict, French Toast & Buttermilk Pancakes

Bröd

Cappuccino
Petit four
Jean Georges serverar en fantastisk helgbrunch i Shanghai. Det är den bästa brunch jag någonsin ätit och servicen är otroligt uppmärksam. En riktigt stark rekommendation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar